Potrivit unui răspuns oficial al DNA, la solicitarea MEDIAFAX, procurorii anticorupție fac verificări cu privire la posibila săvârșire a infracțiunilor de luare de mită, abuz în serviciu și folosire, în orice mod, direct sau indirect, de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații.
Ancheta DNA îi vizează pe Valeriu Picu, Gabriel-Constantin Sburlan și Mihai-Marian Andronescu, membri ai comisiei de licitație din cadrul Societății Comerciale de Transport cu Metroul București Metrorex SA.
De asemenea, procurorii îl anchetează și pe Ovidiu Băncescu, reprezentant al Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) SA Bilbao. El este suspectat de complicitate la abuz în serviciu, instigare la folosire, în orice mod, direct sau indirect, de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații și dare de mită.
„În perioada octombrie 2014 – martie 2015, suspecții Picu Valeriu, Sburlan Gabriel-Constantin și Andronescu Mihai-Marian, în calitate de membri ai comisiei de evaluare a ofertelor, privind procedura de achiziție publică pentru atribuirea acordului – cadru ‘Achiziția de trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon’, au contribuit la trucarea licitației având ca rezultat adjudecarea acesteia de către Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) SA Bilbao. Firma câștigătoare a subcontractat lucrările unei societăți românești”, arată Direcția Națională Anticorupție.
Conform sursei citate, la adjudecarea acestei licitații de către CAF SA Bilbao a contribuit și Ovidiu Băncescu, care l-a instigat pe Valeriu Picu să îi furnizeze informațiile vizând ofertele și condițiile celorlalte firme participante la licitație.
„Astfel, în aceeași perioadă, suspecții Picu Valeriu, Sburlan Gabriel-Constantin și Andronescu Mihai-Marian, în calitate de membri ai comisiei de licitație, au furnizat informații reprezentanților CAF Bilbao, având ca rezultat vicierea gravă a procedurii și semnarea, de către CAF Bilbao, a procesului-verbal de adjudecare a licitației”, susțin procurorii anticorupție.
Totodată, în perioada 15 – 18 februarie, suspecții cei trei membri ai comisiei de licitație din Metrorex au acceptat o călătorie în Spania, la sediul fabricii CAF din Beasain, plătită de CAF SA Bilbao, aceasta fiind intermediată de către suspectul Băncescu, iar ulterior, Picu a încasat de la reprezentantul firmei spaniole contravaloarea unor servicii de traducere, la preț supraevaluat.
CNSC a suspendat soluționarea contestațiilor depuse de Alstom Transport și Astra Vagoane Călători la licitația Metrorex pentru trenuri noi de metrou la magistrala Drumuul Taberei – Pantelimon, atribuită companiei spaniole CAF, până la terminarea anchetei DNA.
Totodată, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a respins, în 24 aprilie, cererea de suspendare a procedurii de atribuire, formulată de către Metrorex.
La jumătatea lunii aprilie, CNSC a anunțat că a primit două contestații la licitația pentru achiziția de trenuri noi la metrou și că așteaptă răspunsul DNA privind eventuale nereguli anchetate în legătură cu desfășurarea procedurii organizate de Metrorex, contractul atribuit companiei CAF neputând fi semnat până la clarificarea situației.
Astra Vagoane Călători, deținută de omul de afaceri Valer Blidar, și Alstom Transport, parte a grupului francez Alstom, au contestat, la finele lunii martie, la CNSC, licitația Metrorex.
„Autoritatea contractantă, în cazul nostru Metrorex, a solicitat suspendarea soluționării cauzei de către CNSC deoarece există pe rolul DNA o plângere penală sau o cercetare sau o urmărire penală, cu privire la procedura de achiziție publică în cauză. Noi am solicitat DNA să ne comunice dacă există sau nu începerea urmăririi penale. Când vom primi un răspuns, vom analiza și ne vom pronunța în consecință. Deocamdată nu știm care va fi răspunsul”, a declarat la 15 aprilie, răspunzând unor întrebări pe această temă, președintele CNSC, Lehel-Lorand Bogdan.
Termenul de soluționare a celor două contestanții este de 20 de zile, dar procedura nu poate fi lansată în lipsa unui răspuns din partea DNA. Solicitarea către Direcția Națională Anticorupție a fost transmisă înainte de sărbătorile de Paște, a spus reprezentantul CNSC.
Licitația cu o valoare estimată de aproximativ 440 milioane euro, cu TVA, vizează achiziția a minim 43 și maxim 51 de trenuri pentru Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon, cu 258, respectiv 306 vagoane, printr-un acord-cadru cu până la patru contracte subsecvente.
Pentru acest contract, Metrorex a primit la 15 octombrie oferte din partea Astra Vagoane Călători (1,14 miliarde lei), Alstom Transport (322,2 milioane euro), CAF (309,3 milioane euro), CSR din China (272,3 milioane euro) și Pesa din Polonia (1,5 miliarde lei). Sumele nu includ TVA.
Presa a relatat în martie că procurorii DNA au făcut percheziții la Metrorex, fiind suspectate fapte de corupție în cazul licitației pentru cumpărarea trenurilor.
Metrorex anunța în decembrie 2014 că amână până cel târziu în luna martie desemnarea câștigătorului contractului, din cauza „complexității ofertelor”.
La 10 martie, administratorul metroului bucureștean a comunicat că a finalizat etapa de evaluare a ofertelor, dar rezultatele finale, stabilirea câștigătorilor și atribuirea contractelor de achiziție publică vor fi comunicate printr-un anunț de atribuire, publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice și în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, după expirarea termenelor de contestare sau soluționare la CNSC.
Contractul estimat la 1,556 miliarde lei fără TVA va fi finanțat dintr-un credit extern de la BEI, garantat de stat, și bani de la buget, potrivit anunțului de participare lansat la jumătatea anului trecut de Metrorex.
Luând în calcul valoarea estimată, contractul ar fi cel mai mare de acest tip încheiat până în prezent de Metrorex.
Metrorex a mai atribuit companiei spaniole Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), în anul 2011, un contract în valoare de 97 milioane euro, pentru livrarea a 16 garnituri. Acordul a fost extins la finele anului trecut cu încă opt trenuri, cu un cost de 47 milioane de euro.
Cele mai multe trenuri ale Metrorex sunt produse de compania canadiană Bombardier.
Parcul de metrouri al Metrorex include și mai multe trenuri vechi produse de Astra Arad.
Cu francezii de la Alstom, Metrorex a încheiat în 2003 un contract cu o durată de 15 ani pentru asigurarea serviciilor de mentenanță a trenurilor.